Ohlédnutí za Mezinárodním hrnkovým sympóziem 2001  
 
O čtyřech živlech a o skle jako hedváb - se Zorou Palovou

V pražské Galerii Pokorná /Malá Strana - Jánský Vršek 15/ vystavuje od 11. dubna pod názvem "SOM TU" několik svých sochařských prací slovenská sklářská výtvarnice Zora Palová. I když v současné době už debatuje se svými studenty na anglické půdě, kde v posledních letech pedagogicky působí, její skleněné objekty /převažující barva žlutá a modravá/, instalované na Jánském Vršku na masivních ocelových deskách, oslovují tichým hlasem české i zahraniční milovníky skleněných soch. A nepochybně svádějí i k dotýkání, i k otázkám, na které může odpovědět jenom tvůrce sám.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mgr. Jan Tůma Moderátor:
Mgr. Jan Tůma
Zora Palová Host:
Zora Palová

Mgr. Jan Tůma Pani Palová, kde v té nebezpečné fascinaci sklem nacházíte tu hranici, aby to byla tvorba - tedy ne výtvarná spekulace, aby to nebylo kouzlení? Co je mírou Vašeho svědomí vůči dílu?
Zora Palová Tak to je dosť ťažká otázka, pretože sklo ma vlastne fascinovalo na začiatku. Na absolútnom začiatku….

Mgr. Jan Tůma Kdy to bylo?
Zora Palová Keď som sa rozhodla pre štúdium v ateliéri skla v architektúre… bolo to u docenta Ciglera na bratislavskej Akadémii… vlastne som sa ho naučila poznávať a využívať jeho vlastnosti a pracovať s nimi… A vtedy človek nájde odvahu potlačiť krásu skla, ale zároveň ju aj vyzdvihnúť.. To je asi dané skúsenosťami, mierou vzťahu ku kráse a vôbec ku sklu samotnému.
Mgr. Jan Tůma Pri pohledu na Vaše díla mě napadá, jestli třeba - jako většina sochařů, ale i mnoho sklářů - nevedete zápas s monumentalitou ? Je to velké pokušení udělat velkou sochu?
Zora Palová Myslím že áno… Naozaj radi zväčšujeme. Zväčšujeme proporcie, ale je tam i tendencia dokázať samému sebe, že je možné pracovat s väčšou hmotou a zväčšovať ju do istých veľkostí, do ktorých skutočne ide dielo zväčšiť. Samozrejme, že táto tendencia má zatiaľ technologické obmezenia… pecou, alebo množstvom materiálu a tak ďalej, ale nachádzame nové možnosti a dúfáme, že sa nám podarí zväčšiť svoje sochy o niečo viac..
Mgr. Jan Tůma A teď už vážně… Co je u skla největším pokušením?
Zora Palová Možno nie pokušením, ale zvádza nás ku takej…
Mgr. Jan Tůma Dekorativnosti?
Zora Palová Áno… dekoratívnosti… možno ornamentálnosti… Ale keď pracuje člověk s hlinou - ja najprv pracujem s hlinou - tak sa vlastne pokúšam dotykom vlastných rúk potlačiť, alebo vyformovať doslova to sklo… Tam je možno tá cesta, kde by človek mohol vytvoriť, vyformovať tie veľké sochy i zo skla.
Mgr. Jan Tůma Když je člověk poprvé úplně sám se skleněným slitkem, s masivem litého skla, co ho napadá, co si říká?
Zora Palová On nie je úplne sám... pretože je to dlhý proces, tak vlastne od samého počiatku až po ten koniec…. Len keď vyjde to sklo von, v takom hrubom neotesanom stave… vtedy je s ním sám, ale tá predstava, ktorú už vidím a chcem to mať čoskoro…tak to je úžasný pocit. A keď sa to nakoniec skutočne podarí, tak je to…moje dieťa.
Mgr. Jan Tůma Sklo má řadu dimenzí, může odrážet světlo, nabízí průhledy, dovede zrcadlit okolní svět, může se zvrásnit, může být dramatické svou drsností, či kontrastním dokonalým vyhlazením, vybroušením… Vás na skle fascinuje co?
Zora Palová Kontrast tých hrubých až brutálnych plôch, s tými prísne technicky a geometricky vyhľadenými až vyleštenými plochami, kde vlastne využívam tu optiku skla na vytváranie štvrtého rozmeru, ktorý je vo vnútri tej hmoty utváraný rôznymi obrazmi svetla… Vy ste tiež pred malou chvíľou hovoril o dimenzii vytvorené svetlom… Sklo je vlastne zhmotnené svetlo…
Mgr. Jan Tůma Světlo je duše skla…
Zora Palová Áno…A my dávame ešte kus svojej duše do skla…čiže je to zmocnené…
Mgr. Jan Tůma Zmínila jste svého profesora Ciglera a také to krásné téma využití monumentálního skla v architektuře. Tedy jiného skla, než skleněných tabulí, oken, dveří… Nejsme právě v soudobých stavbách poněkud macešští ke zmiňovaným vlastnostem tohoto materiálu?… Nepřekvapuje nás účast dřeva, kamene, ušlechtilých ocelí… ale i jiných materiálu, na které si teď zrovna nevzpomínám, ale na sklo - kromě třeba vnějšího obložení stěny stavby - nemyslíme skoro vůbec… Proč to tak je?
Zora Palová Ja si myslím, že je celkove zlá doba pre akékoľvek výtvarné umenie v architektúre. Investrori bojujú sami s doriešovaním a dokončovaním budov a vlastne to umenie je - tak by som povedala - na chvoste… A samozrejme, tých sklárských výtvarníkov je oveľa menej, ako sochárov, maliarov… čiže vlastne aj ten kvalitatívny výber je zmenšený. Myslím si, že je problém aj v tom, že mnohí sklársky výtvarníci majú svoje kontakty na zahraničie a viac než tu, pracujú tam.
Mgr. Jan Tůma Vy v současné době pracujete v Anglii?
Zora Palová Áno..
Mgr. Jan Tůma Když porovnáte prostor pro volnou sklářskou tvorbu u nás a tam nebo v jiných evropských státech?
Zora Palová Už sa to dosť vyrovnáva a zbližuje… všade majú výtvarníci problémy a bojujú s existenciou… Veľa výtvarníkov učí práve, aby mali na ten každodenný chlieb...
Mgr. Jan Tůma My jsme ten zápas člověka se sklem zjednodušili na to zvětšování, zvětšování, zvětšování… samozřejmě, že to zdaleka tak není… S čím Vy se své tvorbě konfrontujete?

Zora Palová S čím, alebo s kým…
Mgr. Jan Tůma Dobře, začněme s čím a pak přejdeme na to s kým...
Zora Palová Tá konfrontácia je skôr sama v sebe. Ja som už na strednej škole bola vedená k sochárstvu a je mi to hrozne blízské… A s kým? V prvej rade to bol môj profesor Cigler, ale človek sa samozrejme odpútáva…. hľadá inšpiráciu v tvorbe iných sochárov..
Mgr. Jan Tůma Ve skle je vlastně zachycen takový fantastický paradox - žár a chlad…
Zora Palová

Sú tam všetky štyri živly… lebo sklo, je samozrejme i v tekutom stave ako voda, je čiré ako vzduch, vychádza zo zeme… to napätie mezi jednotlivými živlami umocňuje ten vzťah…. tu túžbu človeka dotknúť sa ho, poznať ho bližšie… vedieť viac… A ten dotyk je úžasný… Mne nepripadá až také studené, zvlášť keď je zamatový povrch … to je ako hodváb na dotyk…nie, nie je tak studené…

P.S:

Kdybych mohl k našemu rozprávění přiložit nejen reprodukce skleněných soch, ale i hlas Zory Palové, možná byste se dověděli víc o tajemných rozměrech a pozoruhodných hebkostech skla, které láká okouzlené nezasvěcence alespoň ke kradmému doteku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto z vernisáže výstavy Zora Palová: "Som tu"
Galerie Pokorná, duben 2002
fotoarchiv Galerie Pokorná
foto: Alison Ferris

 

 

 

 

 

 

 

Zora Palová: Semínko poměnky, 2001-2
tavené sklo, 105 x 26 x 40 cm
fotoarchiv Galerie Pokorná
foto: Alison Ferris

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

záběry z instalace výstavy Zora Palová:"Som tu"
Galerie Pokorná, duben 2002
fotoarchiv Galerie Pokorná
foto: Alison Ferris

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

záběry z instalace výstavy Zora Palová:"Som tu"
Galerie Pokorná, duben 2002
fotoarchiv Galerie Pokorná
foto: Alison Ferris

 

 

 

 

 

 

 

 

Zora Palová a Jan Tůma
při natáteční rozhovoru pro www.glassrevue.com
Galerie Pokorná, duben 2002
fotoarchiv Galerie Pokorná
foto: Alison Ferris

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zora Palová a galeristka Jitka Pokorná
Galerie Pokorná, duben 2002
fotoarchiv Galerie Pokorná
foto: Alison Ferris

 

 
   

Copyright © 2001-2003 Polyconsult, s.r.o., Všechna práva vyhrazena.